Przed XX wiekiem niewielu artystów rysowało na papierze tak białym, jaki jest nam znany w obecnych czasach, większość historycznych prac wykonywano na papierach o kolorze od jasnożółtego do kremowego, różniących się w zależności od lokalnych producentów. Jestem wielkim fanem dobrego papieru o średnich tonach, więc byłem zachwycony, gdy Derwent zaprosił mnie do wykonania kilku rysunków na ich nowych papierach. Bloki w formacie A4 i A5 to mocne, lekkie papiery o średnich tonach w różnych odcieniach, z dwiema stronami: gładką i z teksturą. W tym blogu opiszę proces tworzenia portretu Immie, który narysowałem kredkami Derwent Lightfast na gładkiej stronie jasnoszarego papieru z bloku Mixed Toned Paper.
Etap 1: Szkic wstępny
Kolory: Taupe
Pracując na podstawie fotografii, wykonuję luźny szkic kredką Lightfast o kolorze Taupe – ciepły odcień, który łatwo będzie zakryty przez późniejsze warstwy.
Etap 2: Mapa tonalna
Kolory: Taupe
Na bazie luźnych szkiców wstępnych, wyznaczam mapę najważniejszych obszarów twarzy. Jest to jeden z ważnych etapów rysunku, ponieważ stanowi fundament dla wszystkiego co nastąpi.
Etap 3: Chłodne światło
Kolory: Wild Lavender, Turquoise Green
Łatwo jest pominąć ten etap, dlatego rozpoczynam od niego – wybierając subtelne odcienie turkusu i lawendy, zanim przejdę do cieplejszych detali. Relatywnie chłodny szary papier, w porównaniu z ciepłem skóry, z powodzeniem zastąpi wiele lekkich cieni twarzy.
Etap 4: Kolor
Kolory Flesh Pink, Salmon, Derwent Red, Deep Rose, Oyster, Burnt Siena
W tym etapie do twarzy dodaję kolor! Korzystając z mojej wcześniejszej mapy tonalnej jako wskazówek, zacząłem wypełniać kształty ciepłym kolorem, pozostawiając dużą część jasnoszarego papieru prześwitującego. Dotyczy to obszarów w okolicach nosa, brzegów powiek i cieni znajdujących się między wargami a zębami.
Etap 5: Podświetlenia
Kolory: White
W tym momencie papier naprawdę wychodzi na wierzch – korzystając z tych samych oznaczeń, tworzę obszerne obszary subtelnego światła na policzku i skroni. Te podświetlenia nie tylko podkreślają formę głowy, ale także tworzą silne kontrasty, przyciągając uwagę do ekspresyjnych elementów twarzy Immie.
Etap 6: Oczy
Kolory: Dark Turquoise, White
Użyłem białego i ciemnego turkusu, aby wydobyć kolor tęczówki i kontrastować z czerwienią i pomarańczami skóry i włosów Immie.
Etap 7: Włosy
Kolory: Venetian Red, Chanpagne, Deep Rose, Burnt Siena
Włosy obejmują kilka etapów rysunku – ustaliłem ich kształt we wczesnym etapie portretu, ale wróciłem do pasm pomarańczowych kolorów znacznie później, używając kolorów, które także pojawiły się w piegach na twarzy. Starałem się uniknąć pokusy rysowania pojedynczych włosów. Gdy już narysowana była koszula, dodałem kosmyki włosów nad kołnierzem i lekko przyciemniłem włosy.
Etap 8: Koszula
Kolory: Taupe, Dark Turquoise, White
Wzór na koszuli zacząłem od kształtów w kolorze Taupa, wypełniając je tonem i kolorem, nawiązując do palety barw, którą użyłem w oczach.
Etap 9: Piegi
Kolory: Burnt Siena
Najlepiej dodawać piegi na późniejszym etapie, gdy równowaga tonu i koloru w skórze już została ustalona. Dodawanie ich nie musi być powolne, ale powinno być wykonywane delikatnie, z uwagą na to, jak ciemne lub jasne są w stosunku do skóry.
Etap 10: Wrażenia końcowe
Odchodzę od rysunku, aby dokonać ostatecznej oceny całości, zanim uznam go za ukończony. Dokonałem tylko kilku poprawek, używając gumki.
Więcej prac Jacke'a Spicera znajdziesz na jego stronie internetowej, Facebooku oraz Instagramie.